Faceți căutări pe acest blog

vineri, 8 decembrie 2017

football shirt collection

Comentariu O scrisoare pierduta


               
                 Comedia este o specie a genului dramatic, in proză sau versuri, scrisa pentru a fi pusă în scenă. Este opera în care sunt ridiculizate aumite moravuri ale epocii, având drept scop îndreptarea lor. Ea presupune conflicte superficiale, personaje definite printr-o singură trăsătură de caracter, de asemeneafinalul operei este fericit.
                Opera literară O scrisoare pierdută“ a fost reprezentată scenic pentru prima dată în anul 1884 și este o comedie de moravuri în care sunt satirizate aspect ale societății contemporane autorului.
                Comedia lui Caragiale vizează ironizarea vieții politice și a moravurilor, atrăgând atenția, astfel asupra adulterului, demagogiei, corupției și imoralității. Încadrarea în tipologia comediilor de moravuri este reflectată în satirizarea unor defecte de caracter surprinse în timpul luptei pentru obținerea puterii politice, de asemenea, reflectându-se și în viața de familie a unor reprezentanți corupți ai politicii vremii. Comicul de situație se regăsește în opera lui Caragiale, fiind vizibil prin pierderile succesive ale scrisorii, dar și prin apariția altei scrisori.
                Tema centrală a comediei este reprezentată de degradarea vieții politice, sociale și private, ea este particularizată prin surprinderea unor bătălii electorale.
                O primă secvență epică importantă pentru ilustrarea temei este scena în care Nae Cațavencu îl îmbată pe cetățeanul turmentat sustrăgându-i scrisoarea pe care o transformă într-un instrument de șantaj. Acesta amenință că va publica scrisoarea dacă nu primește sprijin politic din partea partidului condus de Trahanache, în vederea alegerii lui în funcția de deputat.
                O altă secvență epică este reprezentată de încercările celorlalte personaje implicate de a rezolva această problemă. Tipătescu ordonă arestarea lui Cațavencu și percheziționarea casei acestuia. Zoe este tentată să accepte șantajul convingându-și amantul să negocieze cu Cațavencu, iar Trahanache găsește o poliță falsificată prin care Cațavencu fura banii asociației și încearcă să răspundă  acestuia tot printr-un șantaj. După discursul lui Farfuridi și Cașavencu este anunțat drept candidat A. Dandanache. În urma agitației iscate Cațavencu își pierde pălăria în care era ascunsă scrisoarea, pălăria este găsită de cetățeanul turmentat, iar acesta o înapoiază Zoei.
                Titlul are în vedere pretextul în jurul căreia se dezvoltă conflictele. Articolul nehotărât o ilustrează banalitatea întâmplării și repetabilitatea ei, reieșită din pierderile succesive, iar scrisoarea devine un laitmotiv, atât prin rătăcirile repetate, cât și prin prezența altor scrisori.
                Structura acestei opere literare este specifică genului dramatic. Astfel, O scrisoare pierdută, conține 4 acte, 44 de scene, iar textul este construit sub forma schimbului de replici între personaje. Acestea sunt nominalizate la începutul operei în cadrul “listei de personaje”. Autorul Își face simțită prezența prin intermediul indicațiilor scenice care au rolul de a facilita punerea în scenă a piesei.
                Timpul și spațiul nu sunt precis conturate, mențiunea inițială, În capitala unui județ de munte, în zilele noastrea, avand rolul de a conferii Întamplărilor un caracter de generalitate. Astfel, timpul în care se petrec întamplările este restrâns la 3 zile. Din didascalii, reieșind perioada în care au loc faptele prezentate, respectiv contemporaneitatea autorului.
                Conflictul dramatic principal constă în confruntarea pentru puterea politică a celor două facțiuni opuse, reprezentanții partidului aflat la putere și gruparea independentă a lui Nae Cațavencu. Obstacolul reluat periodic este pierderea biletului de amor trimis de Fănică amantei sale Zoe.
                În cadrul conflictului secundar un rol important îl are cuplul comic Farfuridi-Branzovenescu, obsedați de trădarea din partea fruntașilor partidului.
                În opinia mea, O scrisoare pierdută ilustrează ideea că societatea contemporantă a dramaturgului cuprinde o lume de carnaval plină de marionete conduse de propriile slăbiciuni.
                În concluzie, opera literară ce aparține lui Ion Luca Caragiale, O scrisoare pierdută se încadrează în specia dramatică a comediei prin prezența comicului și a ironiei, dar și prin intermediul personajelor care întruchipează tipologii umane.

Particularități de construcție ale personajului
                Nae Cațavencu reprezintă unul dintre personajele principale ale comediei O scrisoare pierdută. Acesta întruchipează tipul demagogului și al arivistului. Încă din lista de personaje întocmită de autor aflăm că are statutul de avocat, proprietar al ziarului Răgnetul Carpaților, fiind, de asemenea, și liderul grupării independente.
                Numele lui Cațavencu se potrivește perfect tipului de caracter. Acesta provine fie de la termenul Cațaveică, haină cu două fețe, fie de la termenul de cață.
                Cațavencu ete perceput diferit de celalte personaje fiind caracterizat direct de către acestea. Astfel, pentru Zoe și soțul ei, Cațavencu este un mișel” , pentru Farfuridi este “nifilist”, Tipătescu îl vede pe acesta “impertinent”, “canalie”.
                Caracterizarea indirectă reiese din succesiunea rapidă a replicilor, limbajul denotând, atât incultură, cât și demagogie.  Spre exemplu, în viziunea lui Cațavencu, termenul capitalist însemna a locui în capitală.
                După tipologia sa Cațavencu este un parvenit. O primă secvență epică ce reflectă caracterul personajului o reprezintă încercarea de transformare a scrisorii de amor într-un element de șantaj. Aflat în posesia ei, acesta dorește să o utilizeze pentru a deveni candidatul puterii la alegerile pentru Camera Deputaților. Este intransigent în fața principalilor personalități ale județului și nu acceptă niciun compromis pentru a înapoia scrisoarea de amor.
                O altă scenă reprezentativă pentru reflectarea caracterului personajului o preprezintă scena în care acceptă propunerea Zoei. Acceptul este cauzat de pierderea scrisorii, Zaharia Trahanache deținând o poliță falsificată. De asemenea, acceptul este cauzat și de faptul că Zoe Trahanache ajunge să dețină puterea județului.
Relația dintre două personaje.
Nae Cațavencu reprezintă unul dintre personajele principale ale comediei O scrisoare pierdută. Acesta întruchipează tipul demagogului și al arivistului. Încă din lista de personaje întocmită de autor aflăm că are statutul de avocat, proprietar al ziarului Răgnetul Carpaților, fiind, de asemenea, și liderul grupării independente.
                Numele lui Cațavencu se potrivește perfect tipului de caracter. Acesta provine fie de la termenul Cațaveică, haină cu două fețe, fie de la termenul de cață.
                Cațavencu ete perceput diferit de celalte personaje fiind caracterizat direct de către acestea. Astfel, pentru Zoe și soțul ei, Cațavencu este un mișel” , pentru Farfuridi este “nifilist”, Tipătescu îl vede pe acesta “impertinent”, “canalie”.
                Caracterizarea indirectă reiese din succesiunea rapidă a replicilor, limbajul denotând, atât incultură, cât și demagogie.  Spre exemplu, în viziunea lui Cațavencu, termenul capitalist însemna a locui în capitală.
                După tipologia sa Cațavencu este un parvenit.
Evoluția relației dintre două personaje ale operei
                Zoe este singurul singurul personaj feminin din operă. Este un personaj principal și simplu. Este soșia lui Zaharia Trahanache, dar și amanta lui Tipătescu. Zoe este o femeie influentă, ambițioasă, orgolioasă, manipulatoare și energică, fiind de asemenea întruchiparea cochetei adulterine, prin tipologie ( aceasta se modelează în funcție de interes).
Nae Cațavencu reprezintă unul dintre personajele principale ale comediei O scrisoare pierdută. Acesta întruchipează tipul demagogului și al arivistului. Încă din lista de personaje întocmită de autor aflăm că are statutul de avocat, proprietar al ziarului Răgnetul Carpaților, fiind, de asemenea, și liderul grupării independente.
                Numele lui Cațavencu se potrivește perfect tipului de caracter. Acesta provine fie de la termenul Cațaveică, haină cu două fețe, fie de la termenul de cață.
                Cațavencu ete perceput diferit de celalte personaje fiind caracterizat direct de către acestea. Astfel, pentru Zoe și soțul ei, Cațavencu este un mișel” , pentru Farfuridi este “nifilist”, Tipătescu îl vede pe acesta “impertinent”“canalie”.
                Caracterizarea indirectă reiese din succesiunea rapidă a replicilor, limbajul denotând, atât incultură, cât și demagogie.  Spre exemplu, în viziunea lui Cațavencu, termenul capitalist însemna a locui în capitală.
                După tipologia sa Cațavencu este un parvenit. O primă secvență epică ce reflectă caracterul personajului o reprezintă încercarea de transformare a scrisorii de amor într-un element de șantaj. Aflat în posesia ei, acesta dorește să o utilizeze pentru a deveni candidatul puterii la alegerile pentru Camera Deputaților. Este intransigent în fața principalilor personalități ale județului și nu acceptă niciun compromis pentru a înapoia scrisoarea de amor.
                O altă scenă reprezentativă pentru reflectarea caracterului personajului o preprezintă scena în care acceptă propunerea Zoei. Acceptul este cauzat de pierderea scrisorii, Zaharia Trahanache deținând o poliță falsificată. De asemenea, acceptul este cauzat și de faptul că Zoe Trahanache ajunge să dețină puterea județului.
Relația dintre două personaje.
Nae Cațavencu reprezintă unul dintre personajele principale ale comediei O scrisoare pierdută. Acesta întruchipează tipul demagogului și al arivistului. Încă din lista de personaje întocmită de autor aflăm că are statutul de avocat, proprietar al ziarului Răgnetul Carpaților, fiind, de asemenea, și liderul grupării independente.
                Numele lui Cațavencu se potrivește perfect tipului de caracter. Acesta provine fie de la termenul Cațaveică, haină cu două fețe, fie de la termenul de cață.
                Cațavencu ete perceput diferit de celalte personaje fiind caracterizat direct de către acestea. Astfel, pentru Zoe și soțul ei, Cațavencu este un mișel” , pentru Farfuridi este “nifilist”, Tipătescu îl vede pe acesta “impertinent”“canalie”.
                Caracterizarea indirectă reiese din succesiunea rapidă a replicilor, limbajul denotând, atât incultură, cât și demagogie.  Spre exemplu, în viziunea lui Cațavencu, termenul capitalist însemna a locui în capitală.
                După tipologia sa Cațavencu este un parvenit.
                O primă scenă ce reflectă relația cu Nae Cațavencu este scena în care Zoe îi oferă lui Cațavencu orice în schimbul scrisorii. Aflat în posesia acesteia, el se impune în fața femeii adulterine. Aceasta disperată îi promite chiar că îl va alege deputat, deși ea nu avea drept de vot.

                O altă scenă importantă pentru reflectarea relației dintre cele două personaje este reprezentată de scena în care Zoe îi propune lui Cațavencu să conducă manifestația, la final. Deoarece a pierdut scrisoarea și se teme de o posibilă răzbunare a femeii, acesta acceptă. Femeia îl iartă, văzând în el un potențial personaj pe care să îl conducă din umbră

Subscribe to this Blog via Email :